Bonica ascensió al Bessiberri Sud per la freda, fonda i encaixonada Vall de Besiberri. Sempre és un privilegi visitar qualsevol dels Besiberris i avui he gaudit de valent per aquesta vall que m’era desconeguda i que tenia pendent des de feia temps. No hem trobat ni una ànima durant l’ascens i això encara ho ha fet més especial. Teniem el dubte de la cota on trobariem la neu i al final ha estat als 2.000 metres. Tampoc teniem una ruta predefinida i la premisa era improvisar i pujar per allà on ens semblés més interessant. Un cop al llac, ens hem calçat els esquís i ens hem deixat portar per la ruta més directe i que té 4 trams ben diferenciats: l’ascens vertical fins l’estany de Besiberri (2.000m), una planejada fins a la Canal de l’Estanyet (2.165m) i llavors un ascens força empinat i gelat amb trams que van dels 40º (primeres pales) als 60º (canal final) fins al Coll d’Abellers (2.885m) per finalment fer l’aresta cimera que mena al Besiberri Sud (3.024m). El descens, igualment molt solitari, l’hem fet per la mateixa ruta de pujada. La neu ja no estava tant gelada i estava en molt bones condicions. Aixo ha fet que gaudíssim de cada metre, sabedors de que la temporada s’acaba i que potser es tracta de l’última esquiada de l’any.

Data: 12 d’abril del 2015
Ruta Circular: No
Cims: Bessiberri Sud (3.024m)
Zona: Vall d’Aran
Desnivell positiu acumulat: 1.567 m
Distància: 15,75 km
Hores totals d’activitat: 9h

Companys: Sílvia Mas i Pere Herms
Material recomanable: casc, piolet, grampons, ganivetes
Descarregar track: Clic Aquí
Itinerari: sortim des del parking que hi ha a prop del Refugi de Conangles (1.585m), al costat de la N-230, uns quilómetres abans de la boca sud del túnel de Viella. Fem un trosset del GR-11 fins que comencem a enfilar-nos, amb els esquís a l’esquena, pel camí que ressegueix el torrent del barranc de Besiberri. No trobem neu fins a la cota 2.000, just al coll d’entrada a l’Estany de Bessiberri. El voregem i creuem per la dreta, tot planejant fins a la Canal de l’Estanyer on hem de posar les ganivetes doncs la neu és glaçada i el pendent de 40º-45º. Continuem fins a sota el Coll d’Abellers on abandonem temporalment els esquís i ens hi enfilem per una curta canal de neu gelada a la dreta d’uns 60º. Un cop al coll ens traiem els grampons que també abandonem temporalment per fer una aresta fàcil i bonica que ens deixa fins dalt del Besiberri Sud. Els núvols i la boira van entrant, així que no ens entretenim gaire al cim i procedim al descens, primer amb botes, llavors amb grampons i finalment amb esquís fins la cota 2.000 on apurant al màxim per entremig de branques, pedres i llengües de neu aconseguim baixar fins ben bé els 1.800 metres. 9 hores després arribem, molt contents i cansats, a la furgoneta. Demà escalarem a Camarassa.
Mapa: Mapa Alpina de la Vall d’Aran o de la Ribagorça

L’espectacular Besiberri nord al fons

Al cim
Descens
Un Isard al mig de la foto