La Bio-desagradable és una via clàssica alpina de 255 metres i 6 llargs oberta el 2015 a la cara nord de la Piràmide de la Canal de l’Aigua, a la Coma de l’Orri (Vallter, Pirineus Orientals). No és una via de dificultat tècnica —el grau màxim és de V i l’obligat IV+/A1—, sinó una via força tombada amb alguns trams més verticals al primer llarg i als dos penúltims. La placa del cinquè es pot reforçar amb alguna peça. És una bona via per iniciar-se a l’escalada clàssica alpina, però enacara que les dificultats sobre ressenya semblin assequibles no vol dir que sigui una via fàcil: el que defineix aquest tipus d’escalada no és el grau, sinó la gestió dels perills objectius. Hi ha algun tram de pedra dubtosa, cal llegir bé l’itinerari (els parabolts costen de veure), va bé col·locar algun friend on les assegurances allunyen i, si es baixa en ràpel, cal gestionar la corda perquè no s’encalli i vigilar la caiguda de pedres. És, en definitiva, una via d’aventura: interessant per i fer el pas cap a la clàssica alpina, sempre tenint present el terreny on ens movem.

  • Data: 28 de juny de 2026
  • Nom de la via: Bio-desagradable
  • Zona: Piràmide de la Canal de l’Aigua, Coma de l’Orri (Vallter, Pirineus Orientals)
  • Altitud: 2.289 m
  • Dificultat: V màxim
  • Dificultat obligada: IV+/A1
  • Llargada: 255 m, 6 llargs
  • Orientació: Nord (tot i així, al juny hi toca el sol bona part del dia)
  • Material: 2 cordes de 60 m, 12 cintes exprés, cintes extensibles i un joc discret de friends (mides mitjanes fins al 2). Recomanable la doble corda per reduir el fregament.
  • Equipament: Equipada amb parabolts. Reunions equipades amb parabolts i anelles.
  • El nostre horari: aproximació 1 h 15 min · escalada 2 h · ràpels 45 min · tornada al cotxe 1 h.
  • Aproximació: des de Setcases, agafem la carretera cap a Vallter 2000 i aparquem al revolt de la Coma de l’Orri. Pugem per la vall (uns 60-75 min) fins que, en sortir del bosc, la piràmide és ben visible a l’esquerra. Nosaltres vam pujar directes per la tartera, però la recomanació és fer-ho per les pendents herboses, que queden a la dreta pujant (i a l’esquerra baixant): és més còmode que la tartera. Com a referència de la ruta d’aproximació, hi ha aquest track de Wikiloc
  • Descens: hi ha l’opció de baixar en ràpel per la mateixa via. Cal corda de 60 m. Atenció a la caiguda de pedres que arrossega la corda en recuperar-la. També existeix l’opció de baixar a peu, mirar altres ressenyes.

escalada classica via llarga amb somguies

Escalada a finals de juny, en plena onada de calor. Ens toca el sol tota l’estona però no passem calor gràcies a l’alçada de la via. L’escalada és agraïda, amb roca generalment bona i passos macos als trams verticals. Tot i així cal anar amb compte: tot i estar bastant sanejada, cal comprovar allà on ens agafem i posem els peus. Als llargs més tombats de la via, no s’han de confondre els parabolts de la Bio-desagradable amb els de la via veïna, Escaladors Asimptomàtics (6b), que va més cap a la dreta i puja a la piràmide per aquell costat.

Aquesta via va bé per posar en pràctica unes quantes maniobres pròpies de la clàssica alpina:

  • Doble corda i cintes extensibles. Ho recomanem clarament. La via fa revolts i, si no es gestiona bé el recorregut de la corda, el fregament es nota molt: tant escalant com a l’hora de recuperar el company que va de segon. Les cintes extensibles ajuden a allargar les assegurances i reduir aquest fregament.
  • Lectura de l’itinerari. Trobar els parabolts no sempre és evident; cal anar interpretant per on tira la via.
  • Col·locació de friends. En algun pas les assegurances allunyen i va bé portar un joc discret per estar més tranquils.
  • Gestió dels ràpels. Si es baixa per la via, cal vigilar que la corda no s’encalli i, sobretot, la caiguda de pedres que arrossega la corda en recuperar-la.
  • Gestió de roca dubtosa en alguns trams.

Tot i ser una via assequible, cal tenir en compte que és una via d’aventura, en alta muntanya i sense cobertura de mòbil.

Si vols formar-te per moure’t amb autonomia en aquest tipus de terreny, és exactament el que treballem al curs d’escalada via llarga o clàssica. I si encara estàs començant, el curs d’escalada d’iniciació és el punt de partida per agafar la base tècnica.

 

fent escalada classica via llarga

 

a la reunio d'una via d'escalada classica

 

escalada classica via llarga amb somguies

 

reunio de via classica

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

piramide central canal de l'aigua

 

torrent de l'orri a vallter

 

paret sud de gra de fajol petit